Synapse Knowledge, foto: Libor Galia

Anketa: Synapse Knowledge 2019

Třetí ročník Synapse Knowledge, vzdělávacího programu určeného pro hudební tvůrce a profesionály přinesl přednášky a master-classes pod vedením lektorů nebo zkušených hudebních umělců se zaměřením na hudební tvorbu, budování hudební kariéry, práci v profesionálním hudebním studiu, digitální marketing i prostorový zvuk nebo machine learning, proběhl během 4. a 5. června 2019. Po dobu dvou dnů ve smíchovské továrně vystoupili Stein Bjelland, Václav Peloušek, Born in Flamez, Moisés Horta Valenzuela, Pernille D. Holden, Lyra Pramuk, John Connell, Trond Tornes a zástupci Studia SoundSquare. Na závěr se na dvorku za MeetFactory rozpoutala volně přístupná party Shape platform se jmény avsluta, Bear Bones Lay Low, OD Bongo a Violet. Z více jak 50 účastníků z celého světa jsme k anketě oslovili zástupce české scény.

1. Nejdůležitější myšlenka, kterou jsem se naučila, je ponechat si místo pro selhání, řekla Crystalmess, jedna z umělkyní zastoupených platformou Shape. Co ses naučil/a během této akce?
2. Synapse Knowledge se neodmyslitelně spjala s Shape, platformou zaměřenou na podporu, propagaci a mobilitu inovativních hudebních a audiovizuálních evropských umělců. Navázal/a jsi s těmito tvůrci kontakt?
3. Byla pro tebe tato akce v něčem obzvlášť přínosná? Účastníš se takových akcí pravidelně?

Viah

1. Připomněla jsem si, jak je v jakémkoli kreativním procesu důležité neztrácet hravost a skoro až dětskou zvídavost. Méně mluvit a vymýšlet, naopak možná spíše mlčet a experimentovat. Na druhou stranu jsem se ale taky konečně naučila přemýšlet nad prezentací svojí hudby, což je aspekt hudební tvorby, který bývá často opomíjen, a přitom je neméně důležitý než ten zábavnější zbytek.
2. Při Synapsi Knowledge jsem si uvědomila, že si nesmírně vážím toho, že můžu být hudebnice. Jsem obklopená kreativním kolektivem hodných lidí ze všelijakých míst po světě, kteří jsou ochotní se všema sdílet všechno, co umějí, a mají touhu se od každého něčemu novému zase přiučit. Osobně mě v hudbě momentálně nejvíce fascinuje performativita a hlas, ale například seznámení se s technikami audiovizuálních umělců mě přimělo se zamyslet nad jinými aspekty, které mohou právě i třeba hudební performance vyzdvihnout.
3. Dva dny intenzivních workshopů v MeetFactory mě vyčerpaly v nejpozitivnějším slova smyslu. Celé moje chápání hudebního průmyslu se mi otočilo vzhůru nohama a vím, že jakýkoli krok od teď v hudbě udělám, bude vědomý. I kdybych si měla jen vědomě říct, že nadále budu v hudbě jednat nepromyšleně a intuitivně, tak už umím obraz sebe sama chápat v celku a vím, že i tento krok utváří moji hudební osobnost. Kromě kurzů v rámci ZVUKu a několika workshopů s Janem Burianem v Divadle Archa o moc dalších akcích podobného typu nevím, a to je škoda.


Never Sol

1. Řekla bych, že jsem se zase obohatila o další nové vjemy a chápání hudby. Slyšela jsem spoustu krásné nové hudby a zvuků, nejvíc mě inspirovali Hatis Noit a Lyra Pramuk, jelikož jejich hudba je celá založená pouze na hlasu a to, jak s ní pracuji, je pro mě osvěžující a posunulo mě to v přemýšlení o vokálu zase o kus dál. Celkově bych řekla, že jsem díky Synapsi prozkoumala nové světy a poznala mnoho zajímavých lidí, kteří přemýšlí úplně jinak, a je velmi inspirativní si s nimi povídat nebo jen poslouchat přednášet.
2. Pro mě byl asi nejkrásnější čas s Hatis Noit, ale i francouzská skupinka byla skvělá, poznala jsem českou Avsluta, kterou jsem dosud neznala. Celé to byl vlastně takový hezký dvoudenní tábor a nemohla jsem si nevzpomenout na RBMA, kterou mi to v mnohých chvílích připomínalo.
3. Nevím, zda je takových akci víc, přeci jen koncentrované dva dny či více s desítkami hudebníků jsou velmi ojedinělé (zažila jsem takhle pouze RBMA, MusicMakers Hacklab na CTM festivalu a českou skupinu Trigger), ale pokud by byly častější, rozhodně bych chtěla být součástí. Workshopy navštěvuji hodně, ale to je svým způsobem něco jiného – je to posluchač versus přednášející (a i to je samozřejmě úžasné), tady je ta nadstavba právě v tom, že trávíte celý den pod jednou střechou s dalšími a je tak velká pravděpodobnost, že se propojíte a budete mít prostor sdílet. A doporučila bych to každému, i nehudebníkům, prostě lidem se zájmem o svět kolem sebe a lidem, kteří rádi poznávají. Týdenní hudební workshop s časem na zkoušení a nahrávání by byl podle mě skvělý nápad!


HRTL

1. Naučil jsem se spoustu drobností z toho zástupu produkčních tipů, co se daly postřehnout od přednášejících, ale hlavní lekcí bylo si připomenout že každý z nás má svůj svět, který může být jakýkoliv a vždycky bude legitimní, dokud mu nechybí opravdovost a upřímnost.
2. Na přímou spolupráci úplně nedošlo, ale aktivně jsem se seznamoval s ostatními účastníky a skrze zajímavé konververzace nejen o hudbě navázal přátelské vztahy, kterých si vážím. Ten networking rozměr pro mě byl asi nejdůležitější a jsem moc rád, že se naplnil.
3. Obzvlášť přínosné bylo především jakési rozšíření obzorů. Slyšet nové zvuky a poznat ty lidi a odlišné přístupy, co se za nimi skrývají. To člověka vždycky nabije inspirací, a proto se snažím podobné situace vyhledávat. Největším zážitkem takového typu pro mě byl určitě berlínský Ableton Loop, místy jsem si ale i tady u nás v Praze připadal zase jako tam na přednášce ve Funkhausu. Zároveň bylo osvěžující vidět MeetFactory naplněnou tolika talenty. Jsem hrozné rád že se Praha může pyšnit takovouhle akcí. Doufám, že bude dál růst a že její ozvěny budou skrz tvorbu zúčastněných umělců rezonovat v lidech po celém světě.


Sky to Speak, Nona Records

1. Pokud budu mluvit za label, tak spoustu praktických věci týkajících se správy nezávislého hudebního vydavatelství a ekosystému hudebního průmyslu, jehož je součástí. Mimo jiné i to, že synchronizace v rámci audiovizuálních děl, reklamních spotů apod. je oblast, na kterou má smysl se víc soustředit.
2. Synapse Knowledge byla pro mě jedinečná diverzitou účastníků programu, ve které se potkávali hudebníci a producenti pocházející z různých prostředí a s různými zkušenostmi. Mezi účastníky jsem potkal i pár přátel, se kterými bylo skvělé se vidět a vyměnit si nové informace, a případně se pobavit o budoucích (i společných) aktivitách.
3. Akcí jako Synapse Knowledge nemám možnost se účastnit zas tak často. Určitě mi přijde přínosná jak z pohledu producenta/hudebníka, tak labelu. Setkání s ostatními hudebníky a jejich hudbou tě motivují a rozšiřují ti obzory, můžeš získat odpovědi na spoustu otázek. Zároveň jde o platformu podporující navazování kontaktů a kolaborací, propojování lidí různými způsoby a klidně i napříč žánry, respektive prostředími. Vytváří prostor pro objevování a komunikaci.


Jan, Ancestral Vision, Unizone

1. To se mi líbí, pod to bych se podepsal. Zároveň je důležitý nebrat si každej fail osobně, protože to je cesta k záhubě. Potkat tolik jedinečnejch osobností a umělců mi připomnělo, jak důležitý je poslouchat svoje vnitřní hlasy a soustředit se, protrhnout membránu mezi vědomím a nevědomím, a sledovat proud myšlenek a nápadů. Stejně tak jsem si připomněl, jak důležitý je vnímat kontexty – neexistuje blbej zvuk, jenom dobrej zvuk v blbym kontextu.
2. Ty dva dny hrozně rychle utekly a je mi líto, že jsem si nestihl pokecat s víc lidmi, ačkoli jsem i tak zapředl rozhovor s tuctem lidí. Vyloženě na spolupráci jsem se s nikým nedomlouval, ale pokud to tak má být, tak se něco v budoucnu určitě objeví.
3. Pravidelně navštěvuji akce Synth Library a Ableton Group Prague. Trávím týdně hodně času studováním nejrůznějších tutoriálů, a už to beru dávno beru jako zábavu než nucený šprtání, je to čirá zvědavost. Jenže bavit se o hudbě s lidmi naživo je vždycky mnohem lepší. Třeba na přednášce Lyry Pramuk jsem úplně roztál, to bylo tak hezký a příjemně lidský (a inspirativní, samozřejmě). Když bych měl tu možnost účastnit se příští rok, neváhal bych přihlásit se znovu. Během závěrečné party mi OD Bongo úplně odjebali dekel! Nicméně musím říct, že dramaturgie toho večera byla úžasná, líbili se mi úplně všichni, navíc na sebe hezky navazovali.

Avsluta

1. Během této akce jsem si vštípila jednu velmi přínosnou myšlenku, kterou už dobře znám, ale bylo mi zatěžko se jí řídit. Uvědomila jsem si, že bych se neměla bát jít proti proudu, že nikomu nic nedlužím, a proto se nemusím nikomu zavděčovat. Že bych měla poslouchat názory ostatních, ale nikdy nevykolejit mimo svoji vizi, a vzít v potaz jen to, co mi slouží, a to ostatní zapomenout. Ve zkratce, nepřizpůsobovat se a nebát se konfliktu, který s tím může být spojený. 
2. Ano, během těchto dvou dnu jsem měla to štěstí potkat všechny zúčastněné umělce a s malou částí jsem navázala bližší osobní kontakt. Bylo pro mě velmi inspirující sdílet s těmito tvůrci nápady a vize, to je jedna z věcí, která mi rozhodně otevřela obzory a inspirovala mě k práci na nových projektech anebo projektech, o kterých už delší dobu přemýšlím, ale zatím jsem se neodhodlala se do nich pustit. V této chvíli o spolupráci nebyla reč, ale mám pocit, že s pár zúčastněnými se potenciál kolaborace může vyvíjet společně s prohlubováním našich vztahů v budoucnu. 
3. Synapse Knowledge byla přínosná zvláště tím, jaké publikum se během těchto dvou dnů sešlo, a také versatilním programem workshopů a přednášek. Takovýchto akcí se neúčastním často, ale jsem inspirovaná to změnit. Příští rok bych se účastnila moc ráda a rozhodně bych doporučila ostatním hudebníkům účastnit se také. 


Natálie Pleváková

1. Já si kdysi dávno domluvila sama se sebou, že selhání je v pohodě, protože bez balancování s neúspěchem neexistuje autenticita. A bez autenticity pro mě zas většinou nefunguje hudba. Mně proto možnost konfrontovat cizí tvůrčí přístupy a myšlení a snažení v hudbě učí větší suverénnosti, protože se mám možnost méně prožívat díky poznání druhých. 
2. No jasně! Bylo to super. Mile mě překvapilo a potěšilo, že jsem vlastně potkala kamarády z Evropy, které jsem třeba roky neviděla. No a kupu dalších zajímavých tvůrců a přístupů. A to je asi největší přínos – ta koncentrace hudebního myšlení a identit na jednom místě. Vzájemná konverzace a konfrontace, a že jsme si všichni tak trochu podobní (příjemný komunitní pocit), ale zároveň od každého se lze něco učit. Připadám si, že díky podobným akcím mám možnost posunout se tím, že pozoruju jak k otázkám, které taky řeším, třeba jako kdy je track hotový nebo jak dlouho by člověk měl pracovat na svém setupu, respektive kdy už je čas jít hrát koncerty, nahrávat atp., přistupují jiní. Jinak jsme taky mluvili o tom, jak je profesní život s hudbou náročný kvůli financím, životním stylem (cestování, udržitelná radost a zdraví). No a samozřejmě otázky nástrojů (analog x digital, self-built x designed, machine learning!, virtuozita a nové nástroje…). A jo, domluvili jsme si nějaké výměnné koncerty. Takový ten mechanismus „já budu dělat akci, ty budeš dělat akci”.   
3. Ano, přínosná ano, konkrétně asi viz předchozí odpovědi. A ano, co jsem venku z akademie, snažím se účastnit podobných vzdělávacích akcí, co to jde (např. v rámci pražského Zvuku). Osobně mi ale docela chybí systematické vzdělávání, jako nabízí většinou právě instituce. Protože mám za to, že je v konečném důsledku nejekonomičtější koncentrací informací a množstvím času k získání nějaké dovednosti/znalosti. Určitě se ale nejedná o univerzálně platný fakt. Třeba zase diversitou, a asi i aktuálností, je neformální vzdělávání nejspíš přínosnější. Takže příště se ráda zas zúčastním a doporučuju!    

Mikuláš Mrva

1. Pro mě osobně byla nejzajímavější přednáška Lyry Pramuk, kde autorka mluvila o svojí hudbě a o tom, jak ji formovala jiná hudba a hledání vlastního výrazu a vytváření identity v hudbě i v životě. Obecně mám nejraději přednášky, ze kterých se dozvím, jak někdo přemýšlí. Fakta jsou pro samouky snadno dostupná, ale způsoby myšlení a originální přístupy se hledají těžko. Podobně se mi líbila přednáška Johna Connella, snad se mi podařilo osvojit si část jeho způsobu přemýšlení o zvuku v prostoru.
2. Jelikož jsem zvládl dorazit jen na druhý den, stihl jsem se s ostatními tvůrci bavit výrazně méně, došlo spíš na vzájemnou výměnu hudby a doporučení oblíbených interpretů.
3. Podobných akcí bych se účastnil velmi rád, kdybych o nich věděl, rád se znovu zúčastním, příští ročník svým známým rád doporučím. Kdyby to dovolovaly časové/prostorové možnosti, rád bych se zúčastnil podobné akce, kde by bylo víc možností diskutovat a sdílet zkušenosti a podněty přímo mezi jednotlivými účastníky. (Hádám, že přesně o to jsem přišel na listening session během mé úterní absence).

Kinol

1. Hlavní věc, kterou jsem se naučil, je, že neexistuje „správná hudba” a „správný postup”, jak ji vytvářet. Na vše, co jsem se ptal, jsem vždy obdržel odpověď – „ano, takhle to taky jde”. Takže budu pokračovat v psaní a produkci písniček jako předtím a nebudu myslet na to, jestli to dělám špatně nebo nesprávně. Jo a ještě jsem se naučil vytvářet reklamy na facebooku pomocí custom audience.
2. Ne. Dělám trochu jinou hudbu než ostatní účastníci. Zaujalo mě, jak nás jeden z účastníků najednou začal učit jako lektor. A lekce byla skvělá. Myslím si, že je to super skill. Třeba já tam nikoho neučil, ale měl jsem co říct. Takže takové akce pomáhají ten skill vylepšit nebo aspoň na to začít myslet pro příště.
3. Ne. To byla moje první akce, a jo, určitě doporučuju. A závěrečná venkovní party! Nevěděl jsem, že má MeetFactory možnost mít party pod dálnicí! Super!


Michael Pullman

1. Naučil jsem se, že si musím už jen trochu víc věřit v rámci toho „jak co já slyším”. V porovnání s ostatními účastníky jsem v „tom” zhruba 2x déle.
2. Oslovil jsem (myslím že se jmenoval Damian) tam kluka, který si říká Patten (UK / Lon) – líbil se mi jeho "ne4/4" techno track. Následně jsem mu dal svoje album na USB, a kontaktoval jej mailem.
3. Neúčastním, protože jsem si vždy myslel, že si na všechno musím (chtěl jsem) přijít sám. Dle popisu seminářů jsem se rozhodl, že se podívám/nechám si poradit… Buď jsem už „tak daleko”, kdy mi věci řečené nic nedali, nebo ta horší varianta, kdy seminář mohl být veden jinak… Na Synapsi jsem šel hlavně kvůli tomu, „jak si připravit live” a kvůli masteringu – seminář s Vaškem z Bastlu ohledně live – mně to přišlo spíš jako seminář o bastl Thyme a o tom, co Vašek jak dělá se svými DIY moduly. Osobně jsem si myslel, že se budeme spíš zabývat přípravou na obecnější rovině, jaký mix, jaké možnosti sequencerů a samplerů máme + jak se kde omezíme, „protože stíháme jen něco”. Zde jsem měl bohužel pocit, že to bylo spíš PR pro Vaška.

Sebastian Stránský

1. Bylo to velmi podnětné. Jelikož s hudbou začínám, spíše to bylo o získávání inspirace od těch lidí, ale snažil jsem se i tak kontakt navázat. Lidé mi poradili např. zajímavé techniky a postupy nebo třeba softwarové pluginy, které používají. Bavili jsme se o tom, jaké jsou naše plány do budoucna, nebo např. jak získávají inspiraci atd. Hodně zajímavé byly workshopy, zejména ty praktické (Mastering od Lukáše – velmi profesionální zaměřený spíše na psychoakustiku a věci, které člověk běžně neslyší a zvuk v prostoru – super bylo že byl velmi interaktivní a prožitkové). Ocenil bych případně více přípravy a struktury u některých jiných přednášejících, méně představování všech zúčastněných (věřím že je to důležité pro networking, ale když je to opakovaně, bere to spoustu času). Bylo by super např lidi rozdělit do skupin a udělat workshopy vice interaktivní, myslím že by se tak lépe a přirozeněji poznali a navázali kontakty.
2. Určitě ano, hlavně fakt, že je člověk 2 dny v tak různorodém kolektivu poskládaném ze spousty národností, kde téměř každý je velmi výrazná a specifická osobnost, je obrovskou inspirací a možností nahlédnout na hudbu úplně jiným pohledem a odnést si také kus té energie s sebou. Věřím, že tato akce mě ještě více nakopla v mojí vlastní produkci a obohatila něčím úplně novým, k čemu se člověk běžně nedostane. 
3. Moc rád se budu účastnit příště a určitě doporučil. Podobné akce – např. Beats Evolution Conference (zaměřená spíše na Drum and Bass). Rozhodně bych uvítal více takových akcí, myslím že by to mělo velmi pozitivní dopad na českou scénu a tvorbu.