Foto: Łukasz Ryba, Zdroj: Wikipedia

Tool a jejich deset skladeb z první desítky Billboardu

„Když jsem slyšel naposled nové Tool, byl jsem na střední. Teď mám ženu, tři děti a titul z matematiky,“ posteskl si na youtubu pod Fear Inoculum uživatel Jelson Rivera. Novinka vyšla v srpnu, tj. po třinácti letech. Deset dní poté už klasiky od Tool okupovaly celou první desítku prodejní hitparády Billboard Rock Digital Song a 8. září Keenanovci sesadili Taylor Swift z vrcholu Billboard 200. Už z tohoto je patrný výjimečný status kapely, která podle Metalopole nevyráží dávno otevřené dveře, ale otevírá ty, které si předtím nakreslila na zeď. Podívejme se tedy, co se skrývá za oněmi deseti tracky z prvního žebříčku. Řazeno vzestupně.

10. Prison Sex

Aneb jak se ze znásilněného dítěte stane násilník. Píseň, podle které určité naučené vzorce chování prostě přetrvávají, zachycuje celý proces od prvotního uvědomění si, co se vlastně stalo, po pokušení zneužít někoho jiného.


9. Lateralus

Ve skladbě, která se původně jmenovala 987 kvůli taktu, který se z 9/8 mění na 4/4 a 7/8, logicky hraje prim matematika. Rozfázování slov na začátku („Black / then / white are / all I see / in my infancy / red and yellow then came to be“) ne náhodou napodobuje Fibonacciho posloupnost (každé přirozené číslo je součtem dvou předchozích). Citovaná pasáž jinak odkazuje na rituální praktiky Austrálců, kteří se nejdřív naučili malovat černou a bílou a až pak červenou a žlutou.


8. Vicarious

„Ty jsi převtělená televize, Diano: lhostejná k utrpení, necitlivá k radost. Celé žití se smrsklo na hromadu banalit. Válka, vražda, smrt jsou pro Tebe to samé co láhve od piva,“ vmetl v předvídavé satiře Network kariéristce Dianě Christensen (Faye Dunaway) novinář Max Schumacher (William Holden). Na tomtéž předpokladu stojí i skladba o americké posedlosti televizními seriály a násilím.


7. The Pot

Toto podobenství nechává nahlédnout pod pokličku (!) licoměrné americké drogové kultury, ve které policie a vládní představitelé obviňují všechny okolo z fetování a sami předstírají, že drogy neberou.


6. Ænima

Varování, že Los Angeles buď utone v Pacifiku, anebo morálním hnoji, ale také výzva rozpustit beznadějně zkažené ego v oceánu nevědomí. Pro skladbu, která má v názvu latinskou duši (anima) i řecký klystýr (enema) vlastně docela typická dvojznačnost. Zajímavý rébus se skrývá také v partiturách. Trojdobý rytmus vložený do dvoudobého, resp. dvou dvoudobých do jednoho velkého třídobého (hemiola), je totiž typický hlavně pro renesanční a barokní hudbu.


5. Stinkfist

Bubeník Danny Carey si radši ušpiní ruce, než by ztrácel čas sexuální termíny, tvrdí Maynard James Keenan. Fórek o prstění samozřejmě má hlubší rovinu. Skladba o „volbě mezi soucitem a strachem“ popisuje, jak stále pokročilejší technologie lidi znecitlivují a odpoutávají od jejich skutečných pocitů i ve velmi intimní oblasti.


4. Forty Six & Two

Název odkazuje na teorii Carla Gustava Junga, kterou zpopularizoval duchovní učitel Drunvalo Melchizadek. Tělo by prý k další duchovní evoluci potřebovalo ještě jeden k třiadvaceti párům chromozomů.


3. Schism

Svébytný dodatek ke skladbě Judith od Keenanovy bokovky A Perfect Circle o jeho matce – pánbíčkářce. Rozpolcenosti církve mezi ideály a denní praxí už se věnoval kde kdo, ale málokoho napadlo ji zapsat také do tabulatur. Sloky lze odpočítat jako 12/8, i když se ve skutečnosti dělí na opakující se 5/8 a 7/8. Ve 12/8 se spojují logicky v refrénu.


2. Fear Inoculum

Po třinácti letech zbrusu (zaručeně) nový track dostal vtipný název. „Vakcína proti strachu“ je určena všem, kteří se nechtějí nechat zastrašovat. Pro přežití ve světě, ve kterém za každým rohem číhá nějaká hrozba, je víc než potřebná.


1. Sober

„Len nikdy nezober drogu,“ přesvědčovala v 94. Michaela Pašteková. Tehdy rok vydaná Sober od Tool byla všelijaká, jen ne osvětová. „Písnička i klip jsou o našem známém, který tvořil nejlíp sjetý, a spousta lidí mu za to nadávala,“ tvrdí kytarista Adam Jones. „Neříkám lidem, aby drogy brali nebo ne. Můžete si dělat, co chcete, ale převezměte odpovědnost za to, co se stane. Když si vypěstujete závislost, je to vaše chyba.“


Co ale stojí za unikátním úspěchem kapely, která tak dlouho mlžila kolem nové desky, až se s ní přestalo počítat? Je to kombinace mystična, fenomenálního citu pro hudbu a design, chytrý ezoterický marketing, skutečné duchovno anebo armáda pořádně vyhladovělých fanoušků? A existuje druhý takový fenomén? Nebojte se ozvat v diskuzi pod článkem.